aktuálně 0.6 °C skoro jasno 24.11. | zataženo | -1.8 °C 25.11. | polojasno | 0.7 °C 26.11. | oblačno | -0.3 °C | Kontakt: 778 977 444, 608 292 980 Muzeum rapotínské sklárnyMuzeum rapotínské sklárny Muzejní expozice ve vitrínách představuje výrobky různých tvarů z foukaného skla i skla vyráběného na automatu či ohýbané nebo tvrzené sklo. Informace jsou na speciálních posterech, do sklářského příběhu „vtahuje“ návštěvníka audio průvodce. V příbězích vystupují postavy z historie sklárny v jejích zlomových okamžicích. Poslechnout si lze také autentické výpovědi sklářů. Dvě interaktivní obrazovky prezentují stránky z katalogů firmy Schreiber a z poválečných katalogů. V muzeu se pobaví i děti, které mohou hravou formou poznávat sklárnu a její výrobní činnosti. Až si budete prohlížet ručně malované, i jinak dekorované osvětlovací sklo, vázy a další užitkové sklo, oceníte um a kreativitu sklářů, pro které byla tato práce životním posláním. Historie sklárny Později přišly horší časy, krize a válka. Ale kreativní lidé našli východisko. Začala slavná éra výroby osvětlovacího skla. K petrolejovým a plynovým lampám přibyla výroba elektrických světel a lustrů. Rapotínské osvětlovací sklo od meziválečného období patřilo k nejlepšímu svého druhu na světě, a to díky světelně účinným opálovým sklovinám vyvinutým ve spolupráci se Státním výzkumným ústavem sklářským. Po 2. světové válce začali v Rapotíně také jako první tvarovat ploché sklo. Podnik opouštěly ložnicové mísy, hluboce ohýbaná stínítka, laboratorní Petriho misky a další zboží. Zavedení kontinuálního tavení umožňovalo výrobu dalších druhů sériově vyráběného skla. Rozběhnout výrobu tvrzeného skla do výplní sporáků a později i do jiných spotřebičů nebylo jednoduché, ale místní skláři tuto technologii také zvládli. V 70. a 80. letech 20. století pracovalo ve sklárně více než 800 zaměstnanců. 27. února 2009 ale pece zcela vyhasly a přes sto třicet posledních zaměstnanců ztratilo svou práci. Kdysi světově proslulá sklárna tím po 180 letech definitivně ukončila výrobu. 0%
| ||||||||||||||||||||||||